Siirry sisältöön

Opinnoissa uupuminen on yleistä – lue täsmävinkit stressin selätykseen

Tuntuuko sinusta, että deadlinet painavat päälle? Onko hallinnantunne kateissa? Entä vaikuttavatko muut selviävän kaikesta paremmin? Tekisikö mieli jättää opinnot kesken?  

Jos vastasit kyllä, on ehkä lohduttavaa tietää, ettet ole yksin ajatuksiesi kanssa. Tuoreiden terveystutkimuksien mukaan yli puolet Suomen korkeakouluopiskelijoista uupuu opintojensa aikana. Opiskelu-uupumus kehittyy usein opintoihin liittyvän stressin seurauksena. Opiskelijat kaipaavat lisää tukea, ettei stressi veisi opiskelumotivaatiota. Stressi on äärimmäisen herkkä aihe, jonka vuoksi sen puheeksi ottaminen ja myöntäminen on usein hankalaa. Saatamme kokea myös epäonnistumisen tunteita.

On mielestäni pelottava ajatus, että opiskelijat ovat uupuneita jo ennen työelämään ehtimistä. Työelämässä työhön liittyvät vaatimukset kasvavat jatkuvasti ja vastavalmistuneilta odotetaan innostuksen työhön ja sen kehittämiseen olevan huipussaan. Sen keskellä näyttää siltä, että valmistuneet opiskelijat joutuvat olemaan valmiita kohtaamaan työmarkkinoilla määräaikaisten ja nollasopimuksien viidakon. Selvitäkseen sellaisessa epävarmuudessa, opiskelijat tarvitsevat valtavasti rohkeutta ja koulutuksen tulisi valmistaa heidät ratkaisemaan sellaisia ongelmia, joiden ei ole vielä edes ymmärretty olevan olemassa.

Opiskelupaikan saaminen ja opintojen aloittaminen on tärkeä vaihe ihmisen elämässä. Siihen liittyy paljon odotuksia ja onnistumisen tunnetta, sillä opiskelupaikan saaminen ei ole itsestäänselvyys. Mitä tehdä, kun tuntuu, että motivaatio on hukassa eivätkä opinnot lähde etenemään suunnitellusti? Hävettää, eikä asiaa halua myöntää edes itselle.

Joskus pessimistinen asennoituminen saattaa saada meistä yliotteen. Silloin herkistymme vastoinkäymisille ja ne harmittavat meitä herkemmin, enemmän ja pidempään. Silloin emme myöskään jaksa samalla tavalla ponnistella ja yrittää vaativien tehtävien eteen. Tämä voi lisätä stressiä merkittävästi ja huomaamatta.

Itse ajattelen, että nykypäivänä kouluissa ymmärretään hyvin, että ihmisillä on erilaisia elämäntilanteita, jotka vaikuttavat opiskeluun – niin myönteisesti kuin negatiivisestikin. Opintoja henkilökohtaistetaan ja jokaisen aiempi osaaminen huomioidaan. Ihmiset opiskelevat töiden ohella sekä sovittavat opinnot yhteen perhe-elämän kanssa. Toteamus ”asioilla on tapana järjestyä” pitää paikkaansa tässäkin kohtaa.

Oma hyvinvointi ja jaksaminen edellä

Oletko jo kuullut Diakin Voimaa opiskeluun -hankkeesta? Hankkeen päätavoitteena on opiskelun keskeyttämisen vähentäminen tukemalla opiskelijoita kokonaisvaltaisesti ja oikea-aikaisesti, sekä vahvistamalla opiskelijoiden mielenterveys- ja elämänhallintataitoja.

Olen terveydenhoitajaopinnoissa loppusuoralla ja päässyt KEH5 opintojaksolla tuottamaan materiaalia Voimaa opiskeluun -hankkeeseen liittyvään työpajatoimintaan stressistä sekä opiskelu-uupumuksesta. Työpajoja tullaan hankkeen puitteissa pitämään aloittaville Diakin opiskelijoille ja niiden on tarkoitus edistää opiskeluhyvinvointia. Työpajoissa saat lisää ajatuksia herättävää tietoa stressistä, sekä opit, mistä voit tarvittaessa saada apua haasteiden kanssa. Stressin aiheuttamaa kuormaa on helpompi vähentää, kun ymmärtää, mitkä kaikki asiat sillä hetkellä kuormittavat.

Stressin selättämiseen on olemassa lukuisia varsin helppoja konsteja, joita ei kannata unohtaa:

  1. Tee mahdollisimman paljon asioita, joista oikeasti nautit.
  2. Naura paljon läheistesi kanssa.
  3. Ota aikaa levolle ja itsellesi – aina ei kannata olla menossa.
  4. Pidä hyvää huolta fyysisestä kunnostasi ja pyri syömään terveellisesti.
  5. Ole armollinen itsellesi.

Muistathan, että yksin ei kannata jäädä pähkäilemään. Ja että stressi voi olla myös voimavara. Joudumme ehkä muuttamaan toimintatapojamme aikaisemmasta ja asettamaan rajat itsellemme. Meidän ei kuulu tehdä koko ajan enemmän.

Teksti: Mira Lehtola

Kirjoittaja on 24-vuotias, pian terveydenhoitajaksi valmistuva Diakonia-ammattikorkeakoulun opiskelija Helsingistä.